torsdag 20 oktober 2011

Little darling, it's been a long cold lonely winter.



Vad det är med Here comes the sun som gör att jag älskar den så himla mycket vet jag faktiskt inte. På ett sätt tycker jag inte ens det är den bästa låten George Harrison skrivit, om man ser rent på texten och musiken. I, me, mine, exempelvis, är vid jämförelse en mycket bättre låt. (Jag ska inte låtsas som om jag har någon djupare förståelse inom musik, utan det här är bara åsikterna hos en person som älskar att lyssna på musik.)

Men Here comes the sun har något alldeles speciellt över sig som gör att den har bosatt sig i mitt hjärta och kommit till att bli en av mina absoluta favoritlåtar. Så därför kan jag inte hjälpa än att känna mig som en riktig skurk för att jag hoppade över den medan jag letade efter Emily Haines på min spellista.

Ni må tycka att jag är melodramatisk som gör en sådan stor sak av att ha hoppat över en endaste liten låt, men en av mina levnadsregler är: hoppa aldrig över Here comes the sun och lyssna alltid på den två gånger på raken! Som ni ser, så är det en stor grej för mig. Men aldrig mer, säger jag er! Nästa gång Here comes the sun dyker upp på min spellista, då ska jag banne mig inte hoppa över den.

1 kommentar:

  1. Det är oftast trevligare att lyssna på en som inte har någon djupare förståelse inom musik som du säger som faktist känner för den istället för en som studerat väldigt mycket musik som ska bryta sönder en låt för analys! Here comes the sun har ett sådant härligt lugn över sig tycker jag, man får riktigt en sådan härlig känsla redan under gitarrintrot!

    I, me, mine har däremot kanske lite mera motor framåt under refrängen men den är så underbar då man lyckas höra den utan alla tillägg som gjorts, typ i anthology då George bara spelar den rakt upp och ned med en akustisk gitarr i knäet. Den blev inte riktigt som jag hade velat ha den då Phil Spector började mixa med den och la på en orkester på över 30 personer utan att George fick reda på att det skulle hända .. Men det är fortfarande min favoritlåt. ♥

    Sv: Efter det här inlägget så är jag säker på att du är förlåten! ;) Och det är skönt att någon orkar med mig då jag blir sådär härligt fjortisaktig!

    SvaraRadera