fredag 17 juni 2011

Oh trouble can't you see you're eating my heart away, and there's nothing much left of me

Harold and Maude.

Jag påbörjade ju en filmlista på min gamla blogg, där jag skulle lista filmer efter olika punkter. Om ni har läst den förut så kommer ni säkert ihåg detta. Den blev aldrig helt avslutad, med bara tre punkter kvar. Så jag tänkte ta tillfället i akt och avsluta den nu, med alla punkter på en och samma gång. 

28 - Favourite movie from your favourite director. 

Edward Scissorhands av Tim Burton är ju för härlig. Jag har sett den flera, flera gånger och gråter lika mycket i slutet. "Hold me"-stunden får mig att rysa i hela kroppen. Fruktansvärt vacker film av en helt otrolig regissör. 

29 - A movie from your childhood. 

Ninja Kids hette den på svenska, men originaltiteln är 3 Ninjas. Jag såg den här filmen tusentals gånger och älskade den lika mycket varje gång. "Rocky loves Emily. Rocky loves Emily!". Har ni inte sett den så har ni inte haft en riktig barndom. 

30 - Your favorite movie of all time. 

Jag har fruktat den här punkten ända sedan jag började beta av den här listan. Den är för slutgiltig, för viktig för att bara bestämma sig för en film man tycker om. Hur ska jag någonsin kunna välja ut EN film när det finns så otroligt många fantastiska filmer? Men, livet handlar om att ta svåra beslut, så här kommer det. Min favoritfilm of all time är Harold and Maude av Hal Ashby. Den är vacker, excentrisk, rolig, originell och sorglig. Den har fantastiska karaktärer, skådespelare, manus, musik, kinematografi, regi - ALLT! Om det någonsin funnits en film som berört mig så djupt som Harold and Maude.  


1 kommentar:

  1. Sv: Ja, bea de är precis de jag gör, tur att någon märker det ;-)

    SvaraRadera