lördag 29 december 2012

My dear Watson.

Sir Arthur Conan Doyle.

Återigen har jag fallit för frestelsen vad gäller köpandet av böcker. Jag är inte stark nog att stå emot dem när de står där på en hylla och liksom viskar åh så sensuellt "Bea, köp mig. Köp mig och läs mig. Jag är till och med på engelska, Bea. Beeaaa...". Men den här var i alla fall billig, endast 39 riksdaler, så det är okej. Boken är The Hound of the Baskervilles av Sir Arthur Conan Doyle, vilket visserligen inte är den första i bokserien om Sherlock Holmes, men jag kunde som sagt inte motstå. Jag har väldigt bestämt beslutat mig för att läsa alla böcker om Sherlock eftersom min favoritserie handlar om honom och det känns lite dumt att jag inte är bekant med böckerna som serien är baserad på. For shame, Bea, for shame.

Jag hittade även The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald för samma pris och på engelska. Engelska, I tell you! Jag köpte den svenska översättningen för några månader sedan för ett betydligt dyrare pris, för jag tänkte att Bokia inte skulle sälja den på engelska och att beställa in den skulle kosta ännu mer. Och nu fanns den där, på engelska och för 39 kr, och gav mig den där förföriska blicken så som bara böcker kan. "Jag..., jag är ledsen, men jag kan inte. Jag kan bara inte. För-förlåt mig!" fick jag mödosamt ur mig och vände ryggen till för att slippa dess sorgsna blick när den insåg att den inte skulle få följa med mig hem.

Jag var besviken. Boken var besviken. Alla var besvikna.

Men när jag känner att jag har nog med pengar för att köpa den på engelska, så ska jag göra det och skänka mitt svenska exemplar till Röda Korset eller något. Det är så förbaskat tråkigt att läsa på svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar