tisdag 26 mars 2013

15 frågor om film













1. Your most rewatched movie:

Gud i himmelen vad många gånger jag har sett Moulin Rouge. Jag såg den varje dag i väldigt många veckor under högstadiet. Jag kan i stort alla repliker och jag kan alla sånger och jag gråter varje gång. Sedan har jag sett Titanic, The Royal Tennenbaums, Harold and Maude och Trainspotting väldigt många gånger.













2. A movie you quote on a daily basis:

Jag brukar väl dra någon "You shall not pass" och "It's not a tumour!"
















3. Favourite movie soundtrack:

Jag älskar, älskar, älskar Velvet Goldmines soundtrack. Och Le Fabuleux Destin D'Amelie Poulain. Och Harold and Maude.
















4. Top 3 films of your favourite actor and/or actress:

Johnny Depp: Edward Scissorhands, Benny and Joon, Fear and Loathing in Las Vegas.
Helena Bonham Carter: Fight Club, Big Fish, Harry Potter and the Order of the Phoenix.


5. A movie that reminds you of your mum.

Egentligen ingen speciell alls. Kanske Dirty Dancing, för vi båda gråter när Baby pratar med sin pappa alldeles vid slutet när han fått reda på allt. Det där var ett nödsvar.













6. A movie that reminds you of your dad.

Ingen här heller, men Pearl Harbor har väl någon vag ankytning till honom, för att första gången jag såg den var tillsammans med honom. När det var som mest ledsamt och jag bölade som ett litet barn så gömde jag ansiktet bakom håret för att han inte skulle se att jag grät och börja mobbas. Direkt den slutade gick jag upp på mitt rum och la mig i fosterställning och släppte lös vattenverket.


7. Favourite movies from your childhood.

Tecknade: Lejonkungen, Skönheten och Odjuret och Lilla sjöjungfrun.
Otecknade: Den otroliga vandringe 1 & 2, Rädda Willy och Titanic.

8. Favourite quote(s).

"A lot of people enjoy being dead. But they are not dead, really. They're just backing away from life. Reach out. Take a chance. Get hurt even. But play as well as you can. Go team, go! Give me an L. Give me an I. Give me a V. Give me an E. L-I-V-E. LIVE! Otherwise, you got nothing to talk about in the locker room." - Harold and Maude

9. An underrated director.

Jane Campion och Richard Ayoade.

10. An overrated director.

Jag kan inte komma på en enda just nu.

11. Favourite movie characters.

Maude, Amelie Poulain, Cal Trask, Margot Tenenbaum, Begbie, Stuart Shorter och tusen, tusen fler.



12. Last movie that surpassed your expectations.

Tinker Tailor Soldier Spy trodde jag inte att jag skulle älska så mycket som jag gjorde. Jag kände på mig att den inte skulle vara ens i närheten dålig, men jag visste inte att jag skulle älska allt med den. Speciellt deras användning av låten La Mer av Julio Iglesias. Jag är väldans förtjust i filmer som använder en till synes opassande låt till en scen (typ tortyrscenen i Resorvoir Dogs) men det bara blir rätt på något sätt. Och regissören är svensk, så tummen upp!

13. A movie you think everyone should watch (not necessarily your favourite):

Harold and Maude.
















14. A movie that took you a couple of viewings to appreciate:

Oj. The Shining kanske. Mest för att den skrämmer skiten ur mig och jag vågade knappt titta första gången jag såg den. Nu är jag lite mer härdad och kan uppskatta den fullt ut.



15. Favourite silent movie.

Kan ju erkänna redan nu att jag inte har sett så överdrivet många stumfilmer, så jag är ganska så begränsad. Men jag minns att jag skrattade gott åt One A.M. med Charlie Chaplin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar