tisdag 3 januari 2012

But I am of the universe.

Ringo dömer dig, Skellefteå kommun.

Jag har just ansökt till Systembolaget på Bergvik som hade en ledig plats. Visserligen är det bara deltid, men om jag tänker på vad mitt liv består av just nu, (Ingenting) så spelar det ingen roll om det bara är deltid. Jag välkomnar det med öppna armar och tårar i ögonen.

Inte för att det är säkert att jag ens får jobbet. Om jag nu ens blir utvald till en intervju, så kan jag säkert förstöra mina chanser då. Vilket, med mina mad social skillzzz, jag säkerligen kan lyckas med.

Om ni, kära läsare, har följt min blogg i mer än ett år, så minns ni kanske att jag jobbade som assistentledare i en teatergrupp för barn i januari förra året. Idag fick jag ett brev från Skellefteå kommun, där det stod summan av min lön som jag fått medan jag jobbat där och att min nästa lön skulle komma den 27/1. Eftersom det snart är ett helt år sedan jag jobbade där, så kanske ni förstår min förvåning över att jag skulle få en till lön för ett jobb som jag inte utfört.

Inte för att pengarna inte skulle vara välkomna. Jag skulle ha tagit god hand om dem och sett till att de fick den alldeles rätta mängden kärlek och uppskattning. Jag skulle ha behandlat dem som om de vore mina egna helt enkelt. Men samtidigt anser jag mig vara en tämligen hederlig människa, och att ta emot pengar från Skellefteå kommun, utan att ha utfört något jobb, skulle kännas mer eller mindre moraliskt fel. Och jag vet inte om jag kan leva med det på mitt samvete.

Så när mamma kom hem så frågade jag henne vad allt detta betydde, och hon berättade för mig att det var något som de var tvungna att skicka ut och att det var summan jag hade fått utifall jag deklarerat eller något sådant där. Samuel sa sedan någonting om att det var det jag hade fått om jag hade tjänat ungefär 10 gånger mer. Ja, som ni kanske förstod på min vaga förklaringar om vad de faktiskt sa, så var det hela väldigt luddigt för mig.

MEN, som jag har förstått det, så kommer jag alltså inte få någon lön nu eller den 27/1, och att det där brevet bara gick ut på att visa mig vad jag hade fått om jag fortfarande jobbade där och deklarerat en massa.

Jag vet inte med er, men jag ser det lite som en spark i magen medan jag redan ligger ner. Inte nog med att jag är arbetslös och inte har några pengar, utan nu skickar Skellefteå kommun ett brev om de pengar jag kunde ha haft på mitt konto.

Bastards.


2 kommentarer:

  1. guuud vad drygt :O men har du börjat söka några fler jobb i typ umeå? ^^ och hoppas att du får ett jobb snart gumman :)

    SvaraRadera
  2. Ringo is displeased by your fail, Skellefteå! De tror att de är något bara för att de är bättre än Björklöven i hockey. På papperet, mind you!

    SvaraRadera