tisdag 21 januari 2014

12 Years a Slave.

Michael Fassbender, Lupita Nyong'o och Chiwetel Ejiofor.

























Jag bestämde mig för att se Hunger av Steve McQueen för ett tag sedan och blev väldigt fascinerad av hans filmskapande. Det kändes intimt, tyst, minimalistiskt och jag gillar hur han inte är rädd för att använda sig av långa tagningar. Han har ett väldigt vackert sätt att skapa film på. Så för ungefär en vecka sedan bestämde jag mig för att se 12 Years a Slave och den är fanimig en av de starkaste filmerna jag någonsin sett. Det är ingen film som man bara kan slå på och slötitta på, den kräver verkligen ens uppmärksamhet och periodvis är det rent ut sagt jobbigt att se den. Det var ett tag sedan en film lämnade mig med en sådan klump i magen och jag har inte kunnat släppa den.

Efter jag hade sett en film som heter August: Osage County (rekommenderar den också) pratade jag med Monika i telefon efteråt och sa att alla oscars borde gå till Meryl Streep, men nu tycker jag att Meryl och Lupita Nyong'o kan få hälften var. Det här var hennes filmdebut och den hade inte kunnat vara starkare. Alla skådespelare gjorde ett utomordentligt jobb, men hon var utan tvekan stjärnan. Det är en scen i filmen som fick mig att må illa på gränsen till spyfärdig, ni kommer veta när ni ser den, och hon gjorde det så bra att jag fortfarande blir tårögd när jag tänker på det.

Både Lupita och Steve McQueen kommer bli riktigt stora.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar