onsdag 31 juli 2013

Lite musik.

Det händer inte så mycket just nu. Antingen jobbar jag eller så är jag hemma och gör mest ingenting, och inget speciellt kommer hända förrän nu till helgen då jag ska till Umeå. Men eftersom jag inte har något att uppdatera bloggen med, så presenterar jag, istället för saker som händer i mitt liv, en lista över mina just nu finaste fina/sorgliga låtar.

1. Nick Cave & the Bad Seeds - Into My Arms.
Första gången jag hörde den här och faktiskt lade märke till den var i eftertexterna på ett avsnitt av Skins. Så trots att serien är hemskt överdriven och, på sina ställen, lite löjlig, så har den fortfarande sjukt bra soundtrack. Den här går på repeat.

2. Nico - These Days.
Det går inte att beskriva exakt vad den här låten får mig att känna. Den är perfekt. Den får mig att bli nostalgisk och sentimental över ett liv som jag inte ens levt, låter det konstigt?

3. Badly Drawn Boy - Pissing in the Wind.
Öppningslåten i Stuart: A Life Backwards. Hemskt bra film, hemskt bra låt.

4. Neko Case - I Wish I Was the Moon.
Jag hittade Neko Case genom att lyssna på soundtracket till Scott Pilgrim vs. the World på youtube och snubblade in på en musiklista som Bryan Lee O'Malley hade lyssnat på medan han skapade serien som filmen är baserad på och där fanns en annan låt med henne, så jag letade upp mer musik och den här gav mig rysningar längs hela ryggen.

5. Harry Nilsson - I'll Be Home.
Jag visste inte ens vem Harry Nilsson var förrän jag läste om John Lennon och fick veta att de var suparkompisar ett tag under 70-talet, så jag kollade upp honom och såg att det var han som sjöng Coconut och Everybody's Talkin'. Det här är egentligen en låt av Randy Newman, men jag tycker Harry Nilsson gör ett sjujävla bra jobb.

6. Sybille Baier - Forget About.
Den här låten är så fin och tyst och jag älskar den.

7. The Wailin' Jennys - The Parting Glass.
Jag letade efter musik av Luke Kelly som var med och sjöng i The Dubliners, och då hittade jag den här låten och den är fruktansvärt behaglig att lyssna på.

8. The Dubliners - The Night Visiting Song.
The Night Visiting Song kom upp som förslag när jag lyssnade på Come My Little Son av Luke Kelly och jag blev väldigt kär i den.

9. King Creosote - I'll Fly By the Seats of My Pants.
Jag minns inte hur jag hittade King Creosote, men jag är glad att jag gjorde det.

10. Soap&Skin - Wonder.
Pinsammaste sättet att hitta en låt på, men ni vet redan att jag älskar Sherlock och som en bieffekt av det så har jag kollat på en del fanvids på youtube och där fanns en video med en låt av Soap&Skin och genom det hittade jag Wonder. Fin och lite kuslig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar