tisdag 26 november 2013

Kollektivet.

Kollektivet.
Jag vet att det är tänkt att vi i skandinaver ska förstå varandra, men jag har aldrig varit bra på det. När jag har tur så kanske jag förstår 50% av en konversation på norska och 2% av en konversation på danska, annars kör jag på "nicka och le"-taktiken. Under två tillfällen har jag varit tvungen att prata en längre tid med både en norsk och en dansk. Båda gångerna var jobbrelaterat och den gången med dansken ville jag bara sjunka genom marken. Jag tror Dantes tionde krets, kretsen som blev utelämnad från boken, är att sitta i telefon med en dansk som man just så pass kan förstå vill ha information om bredbandstelefoni, bredband och TV, men inte exakt vad personen vill veta. Jag vågar påstå att jag är lite berövad när det kommer till de skandinaviska språken.

Trots detta tämligen vemodiga faktum, så har jag snart plöjt mig igenom en hel säsong av norska Kollektivet. De är en komedigrupp med sitt egna program på TV, och jag fick höra en låt av dem förra året och har sedan dess lyssnat på deras låtar och sett några av deras sketcher på youtube lite till och från. Men så en dag för inte så länge sedan tänkte jag att jag i alla fall skulle se ett helt program och om jag inte förstod något av det så var det bara att fortsätta lyssna på deras engelska låtar och veta i mitt hjärta att jag försökte, att jag verkligen försökte.

Så hur gick det då? Jo, jag har ju som sagt snart tagit mig igenom hela första säsongen och jag tror inte jag överdriver när jag säger att jag nu förstår kanske 95% av allt som sägs. Kjempebra! (Stilpoäng.) Enda gången det blir svårt är när de pratar med bred dialekt, men det kan inte begära att jag ska förstå. Jag tror framsteget beror på att jag hade samma tillvägagångssätt som när jag skulle lära mig dricka kaffe - drick/lyssna konstant tills det slutar vara äckligt/oförståeligt. Jag rekommenderar dock inte göra som jag och dricka tio stora koppar kaffe på raken när man inte är van det, huvudvärken och skakningarna var aningen obehaglig. Men norska går nog inte att överdosera på. Tror jag i alla fall inte.

Här har ni min nuvarande favoritlåt av Kollektivet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar