torsdag 13 juni 2013

Timshel.


Glad tjej.
Slutresultatet!

Jag vågade! På min handled sitter det nu en tatuering där det står "Timshel" och jag är sådär supernöjd att jag inte kan sluta kolla på den. Samtidigt känns det lite som om någon bara skrivit dit det med en bläckpenna och att jag kan tvätta bort det innan jag går och lägger mig. Men där sitter den. Och inte heller gjorde det så ont som jag trodde att det skulle göra, utan det var bara när hon kom till mitten av handleden och gjorde ena halvan av m:et och s:et som det gjorde så pass ont att jag grimaserade. Jag hade byggt upp förväntningen att jag skulle behöva sitta och genomlida ren tortyr, men mest kändes det bara som om någon drog med en nål över huden. Vilket kanske är en dålig liknelse, för det är precis det hon gjorde.

Jag kanske ska ge en förklaring till varför just "Timshel". Om ni känner mig, så vet ni säkert att jag älskar filmen East of Eden med James Dean och för några år sedan bestämde jag mig för att läsa boken som filmen är baserad på. Det här är en del av boken som inte kom med i filmen, eftersom den koncentrerar sig på Cal Trask, då tre karaktärer, Samuel, Adam och betjänten Lee sitter och diskuterar om kvällarna. Lee berättar att det hebreiska ordet "Timshel", översätts till "thou mayest" eller "du må", är det viktigaste ordet i världen, för vad det står för är att människan har ett val. Det spelar ingen roll vem du är, du föds inte ond eller god. Du kan ha gjort mycket dumt, men du har inom dig att göra goda val. Likaså onda val. Jag minns att jag tyckte det var väldigt vackert när jag läste det, och ordet har stannat i mina tankar efter jag avslutade boken. Så nu sitter ordet på min handled som en liten påminnelse att jag alltid har ett val och det är mina val som definierar mig som människa.

Sedan är ju Timshel en väldigt bra låt av Mumford & Sons. Men det lät inte riktigt lika djup en anledning att tatuera in det ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar